PLATFORMA EDUKACYJNA
VULCAN
Czy wiesz, że średni czas, jaki spędzamy na surfowaniu po sieci to 6 godzin i 2 minuty? To ogromna ilość czasu, która z każdym rokiem rośnie.
Hootsuite i We Are Social opublikowali raport “Digital 2019”. Jest to coroczny zbiór istotnych informacji na temat tego, w jaki sposób ludzie używają Internetu, urządzeń mobilnych, social media.
Oto najważniejsze dane z raportu "Digital 2019":
Internet i social media w Polsce
Jak sytuacja wygląda w Polsce? Już 78% mieszkańców Polski korzysta z Internetu. Warto zaznaczyć, że jest to więcej niż światowa średnia internetowej populacji, która wynosi 57%. Średni czas, jaki spędzamy na surfowaniu po sieci to 6 godzin i 2 minuty, czyli o 40 minut mniej niż średni światowy czas. Na korzystanie z Internetu mobilnego poświęcamy zaś 2 godziny i 11 minut – o godzinę i 13 minut krócej niż światowa średnia.
Wedle danych z raportu “Digital 2019”, 36% Polaków wierzy, że ich dane zostały niewłaściwie wykorzystane, a 45% korzysta z ad blocków.
Z social media korzysta zaś 47% użytkowników z naszego kraju, podczas, gdy średnia światowa to 45%. Na przeciętnego użytkownika mediów społecznościowych w naszym kraju przypada
7,3 kont na portalach społecznościowych.
Ilu użytkowników korzysta z mediów społecznościowych?
Całkowita liczba aktywnych użytkowników mediów społecznościowych na świecie wynosi 3,484 mld. Jest to 45% całej populacji. Z portali społecznościowych na urządzeniach mobilnych korzysta zaś
3,256 mld osób.
Jakie serwisy wybieramy najchętniej?
Portalem, z którego najchętniej korzystają użytkownicy wciąż jest Facebook. Portal Zuckerberga wciąż utrzymuje prowadzenie i korzysta z niego obecnie ponad 2,271 mld użytkowników. Tuż za nim plasuje się YouTube z 1,900 mld użytkowników. Trzecie miejsce zajmuje zaś komunikator – Messenger z liczbą 1,500 mld użytkowników. Gdyby jednak brać pod uwagę wyłącznie tylko serwisy społecznościowe – trzecie miejsce należałoby do Instagrama (1 mld).
Źródło:
Raport dostępny pod linkiem:
https://wearesocial.com/global-digital-report-2019
https://socialpress.pl/2019/02/ilu-uzytkownikow-korzysta-z-sieci-i-social-media-w-2019-roku
Media i reklamy
Media bombardują nas reklamami leków czy suplementów diety. Bazując na wytwarzanych i powielanych konstrukcjach wizualnych, producenci próbują nas przekonać, że ich produkt jest cudownym środkiem, który po zażyciu czy zastosowaniu bardzo szybko rozwiąże nasze problemy zdrowotne.
Wydatki na reklamy leków oraz suplementów diety z roku na rok wzrastają. Branża farmaceutyczna jest – obok handlu – największym reklamodawcą na rynku. Z punktu widzenia producentów jest więc o co walczyć. Jakich środków używają producenci, aby być w tej walce skutecznym?
Zachęcam do lektury:
Czym jest wytrwałość?
„Nic na świecie nie zastąpi wytrwałości. Tylko wytrwałość i determinacja są wszechmocne” - Calvin Coolidge
Jedna z definicji mówi nam, że wytrwałość (ang. perseverance) – to konsekwencja, upór i zdecydowanie w działaniu oraz dążeniu do celu. Wytrwałość jest także określana jako nieugiętość, niezłomność, samozaparcie, cierpliwość i wytrwanie. W psychologii motywacji wytrwałość jest określana jako cecha wolicjonalna, wymieniana często w zestawie takich cech jak: odwaga, upór, zaciętość, zdyscyplinowanie, bojowość, ambicja, zaangażowanie, chęć odniesienia sukcesu. Wytrwałość to cecha nabyta, co oznacza, że możemy ją rozwijać, wzmacniać i doskonalić poprzez odpowiednio zaplanowany i przemyślany trening. Wytrwałość jest elementem naszego kapitału emocjonalnego, który jest zdolnością panowania nad emocjami, spostrzegania i oceniania ekspresji emocji oraz ich wpływu na nasze myślenie i zachowanie.
Informacja dla rodziców:
„Chcieć, to móc”
Okazuje się, że hasło „chcieć, to móc” nie zawsze zdaje egzamin. Często odraczamy wykonanie naszych obowiązków lub porzucamy nasze plany.
By wytrwać w działaniu, musimy pokonać wpisany w jego naturę dyskomfort. Spójrzmy prawdzie w oczy – mobilizowanie się to nic przyjemnego: by osiągnąć wyznaczony przez nas cel, musimy przezwyciężać chęć jego porzucenia i ignorować inne alternatywne (przyjemniejsze) działania. Warto więc odpowiednio ukierunkować naszą motywację.
Przede wszystkim zróbmy plan działania. Swoją pracę najczęściej rozpoczynamy od realizacji mało ważnych zadań. Ustalmy więc priorytety i odpowiedzmy sobie na pytania – jak chcemy osiągnąć nasz cel, dlaczego w ogóle podejmujemy się jego realizacji? Im dokładniej uszczegółowione i zaplanowane są nasze kolejne kroki do jego osiągnięcia, tym większe mamy szanse, że go zrealizujemy. Nasze działania podzielmy na etapy, a te na podetapy. Określmy, w jakim czasie je ukończymy, żeby to czas wyznaczał wykonanie danego zadania, a nie odwrotnie. Jeśli będziemy realizować cele metodą małych kroków, nasza motywacja będzie się zwiększać. Bo siła woli jest jak mięsień – można ją ćwiczyć i wzmacniać.
Informacja dla uczniów:
Bajka o złym królu wirusie i dobrej kwarantannie (autor Dorota Bródka)
Informacja dla nauczyciela:
Funkcje środków dydaktycznych w procesie kształcenia.
W procesie kształcenia środki dydaktyczne spełniają szerokie funkcje m.in. służą zapoznaniu uczniów z nowym materiałem, zapewniają utrwalenie zdobytej wiedzy, umożliwiają kontrolę i ocenę stopnia opanowania wiedzy.
Środki dydaktyczne wzbogacają stosowane metody nauczania i przyczyniają się do wzrostu ich efektywności, mają za zadanie wspierać kształcenie ogólne, które można rozumieć jako wyposażenie uczniów w system wiadomości, umiejętności i nawyków, dających im znajomość wiedzy o przyrodzie, społeczeństwie i kulturze oraz możność posługiwania się tą wiedzą w praktyce.
Według Franciszka Bereźnickiego środki dydaktyczne pełnią wiele różnorodnych funkcji, takich jak: funkcja motywacyjna, poznawcza, kształcąca, dydaktyczna, wychowawcza. Poznawcza oznacza, że służą bezpośredniemu poznaniu przez uczniów określonych fragmentów rzeczywistości, kształcąca oznacza, że są narzędziami rozwijania zdolności poznawczych oraz uczuć i woli uczniów, dydaktyczna oznacza, że stanowią istotne źródło zdobywania przez uczniów wiadomości i umiejętności, ułatwiają utrwalenie przerobionego materiału, weryfikację hipotez, sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy itp.; motywacyjna polegającą na wywoływaniu i podtrzymywaniu chęci i gotowości douczenia się przez budzenie zaciekawienia i zainteresowania dla przedmiotu poznania; wychowawcza polegająca na budzeniu wzruszeń estetycznych, kształtowaniu moralnych postaw uczniów, dostarczaniu przeżyć, a przez to pogłębionego zrozumienia treści.
Psycholog
Karolina Kędzierska-Woźniak
Literatura:
Cz. Kupisiewicz, Dydaktyka. Podręcznik akademicki. Wyd. IMPULS, Warszawa, 2012.
Informacja dla nauczycieli:
Środki dydaktyczne w pracy nauczyciela.
Środki dydaktyczne, są nieodzownym i jednym z podstawowych składników procesu nauczania. Zdaniem W. Okonia, środki dydaktyczne przyczyniają się do wzrostu efektywności wyników pracy dydaktyczno–wychowawczej. Podczas lekcji nauczyciel może wykorzystać różne materiały jako pomoce dydaktyczne. Środki dydaktyczne to przedmioty materialne, które dostarczają uczniom określonych bodźców wzrokowych, słuchowych, dotykowych i innych, dzięki czemu usprawniają proces kształcenia, a przez to wpływają korzystnie na jego przebieg i efekty. Środki dydaktyczne wzbogacają stosowane metody nauczania i przyczyniają się do wzrostu ich efektywności. Warto również wspomnieć o obecnie niezwykle dynamicznym rozwoju multimediów atrakcyjnych dla użytkownika. Nowoczesne środki dydaktyczne to między innymi komputer, laptop, tablica multimedialna itp. Sieć komputerowa w procesie nauczania jest środkiem dydaktycznym, który przekazuje nauczycielom i uczniom określone komunikaty poprzez słowa, obrazy, dźwięki, a także umożliwia wykonanie określonych czynności manualnych. Materiał tekstowy wzbogacony o efekty dźwiękowe, animacje, sekwencje wideo stanowiąc istotę multimediów jest doskonale przyswajany szczególnie przez przez najmłodszych uczniów. Warto pamiętać o tym, że zbyt skomplikowane pomoce naukowe mogą przyczyniać się do obniżenia poziomu treści nawet formy w jakiej będzie ona podana. Środek dydaktyczny ma wypełniać luki w etapach obniżonej aktywności ucznia tak, aby utrzymać się na tym samym poziomie uatrakcyjniając współpracę nauczyciel-uczeń na zajęciach. Poniżej przedstawiam charakterystykę klasycznych metod:
Stosowanie środków dydaktycznych ma bardzo duży wpływ na wyniki osiągnięć uczniów, ich aktywność i zaangażowanie. Jednak należy pamiętać, że samo nasycenie nauczania środkami dydaktycznymi nie gwarantuje wzrostu efektywności pracy. Bardzo istotna jest przy tym rola nauczyciela jako „przewodnika”, który odpowiednio poprowadzi proces nauczania, dobierając przy tym odpowiednio dopasowane środki dydaktyczne.
Psycholog
Karolina Kędzierska-Woźniak
Literatura:
Informacja dla rodziców i nauczycieli:
Tryb home office
Praca w trybie home office – pod jednym dachem z bliskimi, dziećmi albo zupełnie samemu – przysparza nam wielu problemów. Może niekorzystnie wpływać na relacje z przełożonymi czy współpracownikami. Trudno zorganizować sobie stanowisko pracy, układać zadania i zaplanować dzień tak, by pracować efektywnie.
??W jaki sposób to zmienić?
??Jak utrzymywać motywację i samodyscyplinę?
??Jak radzić sobie z relacjami w pracy?
??W jakie pułapki pracy zdalnej najczęściej wpadamy?
Jan Gargul rozmawia o tym ze Sławomirem Prusakowskim – psychologiem biznesu:
Link i źródło: https://www.swps.pl/strefa-zarzadzania/artykuly/21746-koronawirus-a-efektywna-praca-z-domu-okiem-psychologa-biznesu-slawomir-prusakowski?utm_source=facebook&utm_medium=grupa-SZ&utm_campaign=SZblog&utm_content=-koronawirus-a-efektywna-praca-z-domu&fbclid=IwAR3WPRsyQMh5eObdB2GzE-jxdG_y2ZTCQqgBI2PoxwzU3D5uRiEss9XYTL0
Gry komputerowe – rozwijają dzieci czy im szkodzą?
Wielu dorosłych uważa, że gry komputerowe to wcielenie zła. Najchętniej umieściliby je na liście rozrywek zakazanych, gdyby taka istniała. Przecież dzieci zamiast uczyć się czy ganiać po podwórku, całe dnie spędzają przed monitorem. Bijatyki, strzelanki, pościgi samochodowe – tak upływa im dzieciństwo, podobno najpiękniejszy okres w życiu. Czy rzeczywiście gry komputerowe negatywnie wpływają na rozwój psychofizyczny dzieci? Czy każda gra to marnotrawstwo czasu i cennej energii?
Poniżej – podsumujmy argumenty za grami komputerowymi i przeciw nim.
Za:
Dzieci poznają nowe technologie
To umiejętność, bez której trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie we współczesnym świecie. Warto opanować ją jak najwcześniej. Gry komputerowe to świetna rozrywka, co oczywiste, ale też poligon, na którym najmłodsi mogą ćwiczyć sprawność manualną, uczą się obsługi komputera, mierzą z problemami, jakie pojawiają się w trakcie użytkowania sprzętu, szukają kreatywnych rozwiązań.
Gry komputerowe stymulują rozwój dziecka
Dzięki grom dzieci rozwijają swoją wyobraźnię i uczą się nieszablonowego myślenia.
Gry komputerowe uczą strategicznego myślenia
Młodzi gracze uczą się strategicznego myślenia, które wymaga od nich elastyczności i zarazem wytrwałości w osiąganiu celów. W grze mają do zrealizowania misję – muszą osiągnąć ściśle określony cel.
Gry komputerowe uczą także podejmowania złożonych decyzji.
Gry wzmacniają w dzieciach umiejętności potrzebne do funkcjonowania w XXI wieku, uczą konstruowania strategii i ich realizowania, są dobrą szkołą podejmowania trudnych decyzji.
Przeciw:
Gry komputerowe przyzwyczają do przemocy
Zgodnie z hydrauliczną koncepcją agresji, energia agresywna jest spontanicznie tworzona i kumulowana przez organizm. Co jakiś czas musi zostać rozładowana, co zachodzi pod wpływem wyzwalacza agresji – w tym przypadku gry komputerowej. Ma to być jeden z bezpieczniejszych sposobów jej rozładowania. Czy w istocie tak jest – zdania są podzielone. Badacze podkreślają jednak, że zgodnie z teorią modelowania gracze przyzwyczajają się do przemocy i agresji. Może to skutkować większym przyzwoleniem na nie w życiu realnym.
Gry komputerowe uczą szybkiej gratyfikacji
Gry komputerowe są tak atrakcyjne dla osób w każdym wieku w dużej mierze dlatego, że zapewniają szybką gratyfikację. Charles Duhigg w książce „Siła nawyku” twierdzi, że większość naszych zachowań jest motywowana przez nagrody i że w życiu dążymy do minimalizacji wysiłku oraz maksymalizacji przyjemności. Słowem, jeśli staniemy przed wyborem strategii zachowania, wybierzemy tę, która pozwoli w jak najkrótszym czasie i dzięki minimalnemu wysiłkowi, zdobyć maksymalną przyjemność. To dlatego wybieramy najprostsze sposoby rozładowania napięcia, takie jak alkohol czy słodycze. Albo gry komputerowe. Czy można się dziwić dzieciom, że się w nich zatracają, skoro dorośli robią to samo?
Gry komputerowe uczą złych wzorców komunikacyjnych
W wielu grach komputerowych realizm graficzny jest wręcz perfekcyjny, dlatego dzieciom często trudno oddzielić fikcję od rzeczywistości. Całkowicie zanurzają się w wirtualnym świecie, identyfikują z bohaterami, przyjmują ich reguły gry. Problemy pojawiają się, gdy owe reguły przenoszą do rzeczywistości – jak w przypadku komunikacji. Podczas interakcji z innymi graczami, czy szerzej – użytkownikami internetu, mogą kierować pod ich adresem obraźliwe komunikaty, ale nie dostaną informacji zwrotnej, że jest to zachowanie naganne. Wręcz przeciwnie – otrzymają wirtualne „wsparcie” w postaci lajków od kolegów i koleżanek. W świecie rzeczywistym dziecko, które obraża swojego rozmówcę, ma szanse obserwować, jak on reaguje i co czuje. Widzi, że obrażony kolega płacze, słyszy od otoczenia, że zachował się źle.
Gry komputerowe mają silny potencjał uzależniający
Mechanizm uzależnienia nie bazuje wyłącznie na wspomnianej już szybkiej gratyfikacji. Wiele gier nie wymaga instalacji osobnego programowania, lecz jest rozgrywana w przeglądarce internetowej. Niektóre gry początkowo są bezpłatne, a właściciele serwisów zarabiają na płatnych dodatkach. Istnieje też grupa gier typu free-to-play zarabiających na płatnych ulepszeniach postaci czy konta. Czasem producenci oferują bezpłatną rozgrywkę po zakupieniu licencjonowanej kopii gry. W wielu przypadkach gracz zainwestował już tak wiele w grę, że trudno mu z niej zrezygnować.
Podsumowując:
Czy należy potępiać w czambuł gry komputerowe? „Wszystko jest trucizną i nic nie jest trucizną, bo tylko dawka czyni truciznę” – zdanie wypowiedziane przez Paracelsusa, ojca medycyny nowożytnej, nie traci na aktualności. Gry komputerowe mogą przynieść wiele korzyści dzieciom, pod warunkiem, że rodzice nauczą je krytycznie i z umiarem do nich podchodzić.
Cały artykuł autorki Ewy Pluta znajduje się pod linkiem:
Link i źródło: https://www.swps.pl/strefa-zarzadzania/artykuly/19231-gry-komputerowe-rozwijaja-dzieci-czy-im-szkodza
Informacja dla rodziców:
"Koronawirus. Książka dla dzieci"
Jak wytłumaczyć dzieciom, czym jest koronawirus?
Pomóc może "Koronawirus. Książka dla dzieci", która wyjaśnia najmłodszym w 47 krajach, czym jest wirus i epidemia. - Nie tylko profesjonalnie opowiada o medycynie, ale czytając wspólnie z dzieckiem (z naciskiem na WSPÓLNIE!), możemy porozmawiać o trudnych sprawach - mówi dr hab. med. Wojciech Feleszko, pediatra immunolog, jeden z ekspertów, który pracował przy książce.
Wydawnictwo Poradnia K wydaje bezpłatnie książkę "Koronawirus. Książka dla dzieci" z ilustracjami znanego z "Gruffalo" Axela Schefflera i rekomendacjami pediatrów immunologów: dr. hab. med. Wojciecha Feleszki i dr. med. Pawła Grzesiowskiego oraz zespołu ekspertów medycznych Grupy LUX MED.
Książka do pobrania za darmo pod linkiem:
https://poradniak.kylos.pl/poradniak/Koronawirus_Ksiazka_dla_dzieci_w2.pdf
Źródło:
Informacja dla rodziców:
Jak kontrolować kontakt dziecka z nową technologią?
Aplikacje, dzięki którym można ograniczać funkcjonalność telefonu:
? Kids Place to funkcjonalna i rozbudowana aplikacja do kontroli rodzicielskiej pozwalająca ograniczyć to, co nasze dzieci robią na swoich telefonach. Może blokować wskazane przez nas witryny, aplikacje czy inne rodzaje treści, które uznamy za niestosowne. Aplikacja pozwala też na kontrolę nad połączeniami i SMS-ami.
? Bardzo rozbudowana aplikacja, wyposażona w szereg zaawansowanych funkcji pozwalających bardzo dokładnie definiować to, co naszemu dziecku wolno i od czego powinien trzymać się z daleka, zarówno jeśli chodzi o gry i aplikacje, jak i witryny internetowe.
? Jeżeli Twoje dziecko zbyt wiele czasu poświęca smartfonowi, to ta aplikacja rozwiąże ten problem. Ograniczy dostęp do Internetu i aplikacji, sprawdzi w jakich miejscach w sieci buszuje Twoja pociecha i poinformuje Cię o tym. Umożliwia też zdalną kontrolę nad urządzeniem naszego potomstwa.
? Kompleksowe narzędzie pozwalające na śledzenie nie tylko dzieci, ale I innych członków rodziny. Pozwala dodać nielimitowaną liczbę stref, ustawić konto dla najmłodszych użytkowników, korzystać z czatu i wykonywać tajny nasłuch na smartfonie dziecka.
? Aplikacja pozwala na zlokalizowanie do 12 członków rodziny lub znajomych, określanie stref i otrzymywanie powiadomień, po przekroczeniu wybranej strefy. Umożliwia też wysyłanie wiadomości tekstowych i sygnałów alarmowych w przypadku zagrożenia.
Informacja dla rodziców i nauczycieli z przedszkola:
Homo tabletis
Homo tabletis – tak to zjawisko nazwała Fundacja Dzieci Niczyje.
Fundacja Dzieci Niczyje użyła nazwy homo tabletis w swojej kampanii. Podstawowym elementem kampanii jest krótki, humorystyczny film animowany, stylizowany na dokumentalny, w którym głosu udzieliła Krystyna Czubówna.
Na pytanie Homo tabletis # - kto to taki? – doskonale odpowiada film kampanii "Mama, tata, tablet".
Link do filmu: https://www.edukacja.fdds.pl/05333bc1-883a-4edc-b058-51e560df0fb7/Extras/homo-tabletis-film.mp4
Według badań Millward Brown S.A., przeprowadzonych na zlecenie Fundacji Dzieci Niczyje (FDN): ponad 40% dzieci w Polsce do drugiego roku życia korzysta z tabletów i smartfonów, a blisko 30% dzieci w tym wieku korzysta z tych urządzeń codziennie. W przedziale wiekowym: 5-6 lat odsetek dzieci korzystających z urządzeń mobilnych wzrasta do 84%. Z wspomnianych badań wynika, że większość polskich rodziców udostępniających media mobilne dzieciom do 6. roku życia przyznaje, że robi to, aby zapewnić im rozrywkę i zająć się "swoimi sprawami". Tymczasem specjaliści zwracają uwagę, że zbyt wczesne i niekontrolowane korzystanie z urządzeń elektronicznych przez dzieci, może być dla nich szkodliwe. (Źródło: Raport z badania „Korzystanie z urządzeń mobilnych przez małe dzieci w Polsce.” (Millward Brown Poland dla FDN, 2015)).
Dziecko od urodzenia jest pod wpływem urządzeń elektronicznych, a słowo "tablet" zaczyna coraz częściej należeć do jego pierwszych słów. Co gorsza dziecko na brak rodziców reaguje obojętnością, natomiast na brak tabletu – złością. Określa się, że żyjemy w społeczeństwie zdominowanym kulturą ponowoczesności, a środki komunikacji społecznej wywierają bardzo silny wpływ na współczesnego młodego odbiorcę. Cyberprzestrzeń pełna jest zagrożeń i niebezpieczeństw, a dzieci są na nie narażone w jeszcze większym stopniu, niż dorośli, natomiast nowoczesna technologia działa na dzieci jak narkotyk.
Źródło: https://kampaniespoleczne.pl/nowy-gatunek-homo-tabletis/
Informacja dla rodziców:
Dlaczego nastolatki i dzieci hejtują w Sieci?
Według badań 20 proc. nastolatków doświadczyło hejtu lub cyberprzemocy, a blisko 60 proc. deklaruje, że było w sieci świadkami wyzywania, poniżania i ośmieszania ich znajomych[1].
Internet pełen jest treści, które noszą znamiona mowy nienawiści, hejtu i cyberprzemocy. Obrażanie, znieważanie i ośmieszanie to stały krajobraz w komentarzach pod filmami, zdjęciami, postami, czy artykułami. Do tego dochodzą też szantaż w sieci i rozpowszechnianie kompromitujących materiałów – bo hejt to nie tylko tekst, ale też grafiki i filmy. Według badań ponad 32 proc. nastolatków doświadczyło wyzywania w Internecie, a poniżany i ośmieszany przez swojego rówieśnika był co piąty z nich (20 proc.). Świadkami zachowań przemocowych w stosunku do swoich znajomych było blisko 60 proc. badanych. Najczęstszymi, obserwowanymi przez młodzież negatywnymi zjawiskami są: wyzywanie ich znajomych (59,7 proc) oraz poniżanie i ośmieszanie ich (58,1 proc.). Rozpowszechnianie kompromitujących materiałów na temat swoich znajomych zadeklarowało 33 proc. Nastolatków [1]
Dlaczego nastolatki i dzieci hejtują w Sieci? W "Dzień Dobry TVN" rozmawiali na ten temat Łukasz Wojtasik z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę oraz psycholog Maciej Frasunkiewicz.
Link do filmu: https://m.interia.pl/wideo/video,vId,2510192
Nastolatki 3.0. Wybrane wyniki ogólnopolskiego badania uczniów w szkołach. Państwowy Instytut Badawczy NASK, 2016.
Źródło: https://fdds.pl/kampania-nie-hejtuje-reaguje-o-roli-swiadkow-hejtu/#_ftn1
Kilka słów o moralności
Życie moralne to inaczej życie ludzkie, które zgodne jest z naturą istoty wolnej i rozumnej. Życie moralne charakteryzuje życie ujęte w świetle norm i zasad, a dotyczy ono zarówno indywidualnych jednostek, jak i całych wspólnot i społeczności. Moralność można utożsamiać z wartością wewnętrzną, świadomą dyscypliną, czy charakterem, jest to wrażliwość psychiczna na dobro i zło, prawdę i fałsz. A zatem jest to zdolność do tworzenia norm postępowania według wykrytego wewnętrznie prawa powinności.
U podłoża moralności leżą wyobrażenia ludzi o tym, co jest dobre a co złe. Jednak poglądy te różnią się w zależności od epoki, w której człowiek żyje, środowiska geograficznego, stosunków społecznych, przynależności klasowej i jego sytuacji życiowej. Ogromną rolę odgrywa tu również kwestia wyznawanej religii, ale także norm etycznych, które wynosi się z domu rodzinnego.
Literatura:
Wanda Elżbieta Papis. Wzrastam w mądrości. Wydawnictwo Busola, Warszawa 1996.
Informacja dla uczniów, rodziców i nauczycieli:
Kilka istotnych informacji o komunikacji.
Komunikacja jest istotnym czynnikiem naszych kontaktów. Bez niej bliskie kontakty nie mogą być ani zainicjowane, ani też nie mogą przetrwać. Komunikację definiujemy jako proces, w którym ludzie dążą do dzielenia się znaczeniami za pośrednictwem symbolicznych komunikatów (przekazów). Przez komunikowanie się należy zatem rozumieć słowną i bezsłowną wymianę informacji, która wymaga nadawcy i odbiorcy. Komunikowanie przebiega w różnych kontekstach społecznych: interpersonalnym (między różnymi osobami), grupowym (między różnymi grupami społecznymi lub zawodowymi), masowym (między narodami), instytucjonalnym (wewnątrz instytucji i organów państwowych), publicznym (dotyczącym kwestii społecznych lub opinii publicznej), międzykulturowym (dotyczy różnic kulturowych).
Bibliografia:
O międzyludzkiej komunikacji, Janina Pafafiniuk-Soińska, W: https://wshtwp.pl/wp-content/uploads/2014/05/Parafiniuk-Soi%C5%84ska-O-mi%C4%99dzyludzkiej-komunikacji.pdf
Komunikacja interpersonalna, Dr Bożena Czerska, W: https://wyszukiwarka.efs.men.gov.pl/product/program-nauczania-na-studiach-podyplomowych-wykonywanie-zawodu-nauczyciela-przedmiotow-zawodowych/attachment/38
Informacja dla uczniów, rodziców i nauczycieli:
Więzi międzyludzkie
Cechą współczesnej cywilizacji jest osamotnienie człowieka w wielkich, anonimowych strukturach, które charakteryzują się dużymi miastami, wielkimi domami mieszkalnymi, w których człowiek gubi się i zatraca poczucie przynależności do jakiejś grupy, społeczności, czując się niezauważonym i zapomnianym. Większość więzi międzyludzkich nie powstaje samoistnie, ale jest zależna od naszego zaangażowania i sposobu porozumiewania się. Nie zawsze udaje się nam wyrazić siebie tak, jak pragniemy, a różnice w poglądach, nieporozumienia i konflikty, stają się często przyczyną wielu trudności i kryzysów w kontaktach międzyludzkich. Niektóre więzi międzyludzkie, zwłaszcza rodzinne, są nam dane jako dar. Jednak większość więzi nie powstaje samoistnie, ponieważ jest zależna od naszego zaangażowania i wzajemnego porozumienia. Jeżeli mamy mało lub nie mamy prawie żadnych kontaktów, to przyczyna tkwi często w nas samych.
Literatura:
Informacja dla ucznia:
Drodzy Uczniowie, od 16 kwietnia w Polsce obowiązuje nakaz zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej, czyli wtedy, kiedy przebywamy na zewnątrz. Mam nadzieję, że wszyscy stosujecie się do tych nakazów. Specjaliści, lekarze i rząd zalecają noszenie maseczek w celu ochronienia innych przed zarażeniem, ponieważ istnieje ryzyko, że niektórzy są nosicielami koronawirusa i mimo, że dobrze się czują to mogą zakażać innych. Również Pierwsza Dama zachęca nas do własnoręcznego przygotowania maseczek. Schemat składania maseczki jednorazowej z papieru (przyjaznej również środowisku) zaprojektowała i opracowała dr hab. Anna Myczkowska-Szczerska.
Film instruktażowy: https://www.facebook.com/wfpkrakow/videos/2727955233982406/
Źródło: https://www.prezydent.pl/pierwsza-dama/aktywnosc/art,716,pierwsza-dama-zacheca-do-przygotowania-maseczek.html
Informacja dla ucznia, rodzica i nauczyciela:
Zapraszam do obejrzenia filmu w reżyserii Agaty Felczak i Patryka Kamińskiego, który zachwycił cały świat, a którego głównym przesłaniem jest zachowanie spokoju i pozostanie w domu w czasach pandemii koronawirusa.
Realizacja filmu trwała trzy dni. Film jest krótki, ale pełen emocji. Został on zrealizowany w Zamku Sarny i w ciągu kilku dni od publikacji doczekał się kilkudziesięciu tysięcy polubień i udostępnień oraz dostał mnóstwo propozycji przetłumaczenia na inne języki.
Film można obejrzeć klikając na link:
https://www.youtube.com/watch?v=Eu71XPNerzs&feature=emb_title
(Źródło: www.dziennik.walbrzych.pl)
Informacja dla ucznia, rodzica:
Ciekawostka - samokształcenie.
Czym jest samokształcenie oraz dlaczego samokształcenie jest wyższym etapem kształcenia?
Na to pytanie doskonale odpowiada Kupisiewicz w swojej książce "Podstawy dydaktyki", otóż według niego samokształcenie jest to działanie świadome, skierowane na samego siebie, jest procesem ciągłym, ponieważ po osiągnięciu jednego celu sięgamy po następny. Jest ono uzależnione od naszych zainteresowań, zamiłowań i poglądów. Natomiast samokształcenie jest wyższym etapem kształcenia, ponieważ jest to proces uczenia się prowadzony świadomie, który nie jest realizowany pod czyimś kierunkiem np. nauczyciela, ale pod swoim własnym, a jego efektów nie sprawdza nauczyciel w szkole, ale jest ono weryfikowane przez życie, rodzinę, czy współtowarzyszy pracy.
Źródło: Kupisiewicz C. (2005). Podstawy dydaktyki. Warszawa.
Informacja dla uczniów, rodziców i nauczycieli:
Cyberprzestępczość w czasach koronawirusa.
„Cyberprzestępstwa to zbiorcze określenie wszelkiej działalności przestępczej odbywającej się za pomocą komputerów lub w Internecie. Przestępcy stosują różne metody i narzędzia, takie jak wyłudzanie danych (phishing), wirusy, oprogramowanie typu spyware lub ransomware oraz socjotechniki. Ich celem często jest kradzież danych osobowych lub oszustwo”. (źródło: https://www.avast.com/pl-pl/c-cybercrime)
Cyberprzestępcy chcą zarobić na niepewności, lęku i strachu w okresie pandemii koronawirusa, wykorzystują oni:
„Jednym z takich przykładów jest krążący za granicą mail, w którym cyberprzestępcy zamieścili link do fałszywej listy najczęściej zadawanych pytań w sprawie choroby. Osoby, które w niego wejdą, zamiast odpowiedzi na nurtujące pytania, zainstalują na swoim komputerze złośliwe oprogramowanie. Prawdopodobnie służy ono m.in. do przechwytywania danych logowania do kont bankowych”. (Źródło: https://zdrowie.wprost.pl/koronawirus/10306391/juz-nie-tylko-fake-newsy-cyberprzestepcy-chca-zarobic-na-panice-przed-koronawirusem.html)
Należy również uważać na metody „na wirusa”, czyli na przestępców w realnym życiu, a zatem poza cyberprzestrzenią, którzy przebrani za sanitariuszy lub inne osoby podszywają się pod różne organizacje, zajmujące się zwalczaniem wirusa i oferują różnego rodzaju usługi, leki na wirusa, maseczki, ubezpieczenia od wirusa, które kosztują ogromne pieniądze, a w trakcie wykonywania np. odkażania mieszkania równocześnie je okradają.
Co jest celem cyberprzestępców?
Co jest ważne, to to, że wszystko co nie jest odpowiednio zabezpieczone zostanie przez hakerów pozyskane z naszego telefonu, czy komputera.
Jak zatem nie paść ofiarą cyberprzestępców podczas epidemii?
Źródła internetowe:
https://biznes.radiozet.pl/News/Covid-19.-Cyberprzestepcy-wykorzystuja-epidemie-koronawirusa
https://www.avast.com/pl-pl/c-cybercrime
Informacja dla rodziców i nauczycieli:
Ciekawostka: Czy wiedzą Państwo jakie czynniki decydują o jakości wykształcenia?
Badania pod nazwą „Uwarunkowania Decyzji Edukacyjnych” objęły ponad 60000 osób w Polsce. Okazało się, że na to, w jakim kierunku edukacji pójdą dzieci,
silnie wpływa:
Źródło:
http://weblog.infopraca.pl/2014/07/co-wplywa-na-to-jakie-zdobywamy-wyksztalcenie/
www.ibe.edu.pl/pl/wyniki-badan
I jeszcze druga ciekawostka. Otóż według Kupisiewicza innym czynnikiem
decydującym o jakości wykształcenia jest również nauczyciel.
Źródło: Kupisiewicz C. (2005). Podstawy dydaktyki. Warszawa, str. 26.
Informacja dla rodziców oraz rodziców dzieci z przedszkola:
Rola zabawy w życiu dziecka.
Zabawa zajmuje bardzo ważne miejsce w życiu dorosłych, jednak szczególne prawa do zabawy mają dzieci, a typowym wiekiem do zabawy jest wiek przedszkolny, w którym to właśnie zabawa dominuje nad innymi rodzajami działalności. Zabawa w wieku przedszkolnym, jest tak ważna, jak nauka w wieku szkolnym, czy praca w życiu dorosłym. Dlatego zabawy wieku przedszkolnego wyrażają się w sposób dostępny dzieciom poprzez funkcje uczenia się i pracy, a dzięki temu zabawy mają decydującą rolę w wychowaniu dzieci, rozwijaniu ich umysłu, charakteru, ich stosunku do ludzi oraz do pracy.
Rodzina i wybierane przez nią zabawy, wywiera ogromny wpływ na rozwój sfery emocjonalnej dziecka, a największe znaczenie ma tu bez wątpienia silna więź uczuciowa łącząca dzieci z rodzicami i rodzeństwem. Wiąże się to z tym, że uczucia łączące dziecko z bliskimi sprawiają, że chętniej i łatwiej przyjmuje ono stawiane mu wymagania, a sam wpływ rodziny na dziecko jest ciągły i długotrwały. I tu przykładem może być dziecko, które wcześnie zetknie się z dobrą literaturą dziecięcą, pięknie przez dorosłych pokazywaną, również w formie zabawy, będzie prawdopodobnie poszukiwać książki i cenić ją przez całe życie. Zabawa jest naturalną formą aktywności dla dziecka, które odczuwa potrzebę wyrażania swoich doświadczeń i przeżyć w zabawie. Czynności zaobserwowane w życiu dziecko zaczyna przenosić na zabawki i dzięki temu treść jego zabaw szybko się wzbogaca. Bawiąc się bardzo chętnie przedmiotami codziennego użytku, dzieci w drugim roku życia poznają przeznaczenie tych przedmiotów i uczą się je stosować we właściwy sposób. Natomiast dalszy rozwój zabawy wiąże się ze stopniowym rozwojem wyobraźni dziecka, ponieważ kierując się wspomnieniami używa ono przedmiotów o charakterze zastępczym i przenosi w wyobraźni elementy jednej sytuacji na drugą. W ten sposób z zabawy odtwórczej stopniowo rozwija się zabawa o charakterze twórczym. Natomiast w miarę wkraczania w okres życia dorosłego, a później samej dorosłości, która wiąże się z podejmowaniem przez człowieka nowych ról społecznych, takich jak: małżeńskich, rodzicielskich, zawodowych, sama zabawa coraz bardziej zostaje zepchnięta na drugi plan. W samym życiu dorosłym zabawa staje się rozrywką, rekreacją, czy też odprężeniem, ale też bardzo często także zabawą z własnym dzieckiem, a raczej dla własnego dziecka, a już nie dla samego siebie, jak w okresie dzieciństwa.
Psycholog
Karolina Kędzierska-Woźniak
Literatura:
Informacja dla rodziców:
Wszelkie pytania, bądź wątpliwości mogą Państwo kierować do mnie pod adresem email: kedzierska-wozniak@wp.pl.
PLIKI DO POBRANIA (źródło: https://www.cyfrowobezpieczni.pl/):
- polecana strona: https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/zasady-bezpieczenstwa
10_porad_dla_rodzica_dotyczacych_bezpiecznego_korzystania_z_Internetu_przez_dzieci
Informacja dla rodziców i nauczycieli:
Jak skutecznie radzić sobie z lękiem przed koronawirusem?
Cały świat stawia czoła pandemii koronawirusa, natomiast u nas generuje to coraz większe poczucie lęku. Dlaczego tak się dzieje?
Przede wszystkim mamy do czynienia z niecodzienną dla nas sytuacją. Należy zaznaczyć, że ludzie lubią robić plany, leży to w ich naturze, lubią mieć kontrolę planując przy tym co zrobią jutro, co będą robić na wakacje, co będzie za rok. Natomiast wizja zmieniającego się świata, zmian naszego otoczenia, naszych bliskich pod wpływem pandemii leży w obszarze lęku – a tego nie da się kontrolować. A zatem czujemy lęk spowodowany koronawirusem, ale także wszystko to co jest i będzie z nim związane, a napięcie, które w nas narasta jest wprost proporcjonalne do wzrostu niepokojących doniesień chociażby z Woch, czy Hiszpanii.
Na nasze emocje ma ogromny wpływ nasz sposób myślenia, i tak, jeśli wciąż się martwimy, a nasze myśli skupiają się na negatywnych informacjach, wyobrażamy sobie, że możemy zachorować, czy też nasi bliscy mogą zachorować, to negatywne emocje zaczynają w nas narastać i dominować, a stan wzbudzenia w naszym ciele stale narasta. Bardzo ważne jest również, aby odróżnić lęk od strachu. Strach, to emocja, która związana jest z konkretnym zagrożeniem, pełni on funkcję obronną, ponieważ dzięki tej emocji możemy uratować własne życie, i to właśnie ze strachu przed koronawirusem myjemy tak często ręce, czy też zakładamy maseczki idąc do sklepu. Natomiast lęk możemy porównać do niepokoju, odnosi się on do wspomnianego już braku poczucia kontroli, lęk utrudnia nam normalne, codzienne funkcjonowanie, zwłaszcza jeśli wciąż oglądamy najnowsze informacje płynące ze świata.
Co możemy zrobić?
Przede wszystkim ograniczyć oglądanie i słuchanie relacji z mediów, poprzez zastąpienie ich rozmową z osobami bliskimi, znajomymi lub osobami, do których mamy zaufanie. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest kontakt telefoniczny lub poprzez popularne komunikatory. Należy pamiętać o zdrowym stylu życia, na który składa się m.in. wydajny sen, odpowiednia dieta, aktywność fizyczna, redukcja stresu. Proszę pamiętać, aby nasze myśli nie skupiały się bez przerwy na sytuacji, w jakiej obecnie się znajdujemy, bo to bardzo osłabia nasz organizm i podnosi nasz poziom stresu. Natomiast w sytuacji odczuwania silnego lęku można zastosować sprawdzone sposoby radzenia sobie ze stresem, bądź techniki relaksacyjne.
Psycholog
Karolina Kędzierska-Woźniak
Informacja dla rodziców:
Jak rozmawiać z dziećmi o koronawirusie?
Na to pytanie bardzo trafnie odpowiada psycholog Manuela Molina Cruz, autorka krótkiego ilustrowanego opowiadania o koronawirusie.
Opowiadanie stworzone przez kolumbijską psycholog to krótka historia podróżującego po całym świecie wirusa, przywierającego do ludzi. Ilustracje zostały zaprojektowane tak, aby dziecko samo mogło opowiedzieć o tym, jak się czuje słysząc o wirusie.
Internetowa publikacja ma wesprzeć rodziców w rozmowie z dzieckiem i wyjaśnieniu, na czym polega zagrożenie. Autorka radzi, żeby podkreślać rolę samego dziecka w zachowaniu bezpieczeństwa. Dzięki temu maluch może poczuć, że sam przyczynia się do poprawy sytuacji, staje się spokojniejszy. Psycholog zachęca też do wielokrotnego czytania opowiastki z maluchem – Z emocjami pracuje się poprzez powtarzalną zabawę i historyjki czytane wiele razy – podkreśla.
Opowiadanie zostało przetłumaczone na kilka języków, w tym polski. Treść jest dostępna bezpłatnie na: